Χαμηλό σε λιπαρά, πλούσιο σε ασβέστιο, υψηλό σε φυτικές ίνες… Στη συσκευασία των τροφίμων που αγοράζουμε καθημερινά αναγράφονται σημαντικές πληροφορίες. Πόσο καλά όμως ξέρουμε να διαβάζουμε τις ετικέτες;
Τα μηνύματα που λαμβάνονται καθημερινά από το καταναλωτικό κοινό, είναι ότι οι ετικέτες τροφίμων αποτελούν ένα γρίφο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Βιομηχανιών τροφίμων και τις κατά τόπους αρχές, αποφάσισε να καταστούν οι ετικέτες τροφίμων σαφέστερες και πιο σχετικές προς τις ανάγκες των καταναλωτών. Ας δούμε λοιπόν ποιές πληροφορίες πρέπει να αναγράφονται πάνω σε μία συσκευασία τροφίμου και τι σημαίνουν:
Θρεπτική αξία
Σε κάθε τρόφιμο πρέπει να αναγράφεται σαφώς στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας η περιεκτικότητά του σε θερμίδες, λίπη, κορεσμένα λίπη, υδατάνθρακες (με ειδική αναφορά σε σάκχαρα) και αλάτι (Νάτριο) τόσο ανά 100 gr όσο και ανά μερίδα του προϊόντος. Επιπλέον, πρέπει να αναγράφεται το ποσοστό των συνιστώμενων ημερήσιων δόσεων ενός οργανισμού που καλύπτεται για κάθε συστατικό.
Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη
Ή αλλιώς ΣΗΠ. Στις ετικέτες κάτω από κάθε βασικό «χαρακτηριστικό» του προϊόντος (θερμίδες, λίπος κ.λπ.) αναγράφεται και ένα ποσοστό. Αυτό δείχνει τι ποσότητα του εν λόγω «συστατικού» από αυτή που πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά περιέχεται σε κάθε μερίδα. Π.χ. αν κάτω από το λίπος γράφει 5% σημαίνει ότι μία μερίδα του προϊόντος μας δίνει το 5% του λίπους που χρειαζόμαστε καθημερινά κ.ο.κ.
Ενέργεια
Η ενέργεια μετριέται συνήθως σε «χιλιοθερμίδες» (kcal), αναφερόμενες επίσης απλά ως "θερμίδες": οι δύο εκφράσεις είναι ισοδύναμες και χρησιμοποιούνται συχνά στις ετικέτες τροφίμων. Για μια μέση γυναίκα, η τιμή GDA για την ενέργεια είναι 2000 kcal και για ένα μέσο άνδρα 2500 kcal: αυτές οι τιμές χρησιμοποιούνται ως τιμές αναφοράς για να υπολογιστούν οι Ενδεικτικές Ημερήσιες Προσλήψειςγια τα θρεπτικά συστατικά.
Βιταμίνες
Οι βιταμίνες και τα ανόργανα συστατικά πρέπει να καταναλώνονται σε συγκεκριμένη ποσότητα για την καλή λειτουργία των σημαντικών μεταβολικών αντιδράσεων στο σώμα και τη διατήρηση της σωματικής υγείας. Για τον λόγο αυτό, τα συνιστώμενα επίπεδα πρόσληψής τους τίθενται υψηλότερα από τη μέση απαίτηση του πληθυσμού προκειμένου να αποτραπούν οποιεσδήποτε περιπτώσεις ανεπάρκειας. H RDA είναι η μέση καθημερινή πρόσληψη, που καλύπτει τις θρεπτικές απαιτήσεις σχεδόν όλων των υγιών ενηλίκων. Όπως με τις ενδεικτικές ημερήσιες προσλήψεις, αυτό δεν σημαίνει ότι αυτά τα ποσά πρέπει να προσλαμβάνονται καθημερινά αλλά αντιπροσωπεύουν τη μέση πρόσληψη για μια ευρύτερη χρονική περίοδο
Ποσότητα
Πρέπει να αναγράφεται η καθαρή ποσότητα του προϊόντος, χωρίς δηλαδή τη συσκευασία.
Ονομασία προϊόντος
Η ονομασία του προϊόντος πρέπει να δίνει πληροφορίες για τη φυσική κατάσταση του τροφίμου ή για την επεξεργασία που έχει υποστεί πχ συμπυκνωμένο γάλα, καπνιστή γαλοπούλα κλπ. Υποχρεωτικά πρέπει να αναφέρεται η χρήση ιονίζουσας ακτινοβολίας.
Κατάλογος συστατικών
Πρέπει να αναγράφονται όλα τα συστατικά του τροφίμου από το περισσότερο στο λιγότερο καθώς και τα συστατικά εκείνα που είναι πιθανόν να προκαλέσουν αλλεργίες.
Διατήρηση
Ημερομηνία λήξης: Αναγράφεται σε όσα τρόφιμα χαλούν εύκολα (πχ αυγό, γάλα, κρέας). Μετά την ημερομηνία λήξης δε θα πρέπει να καταναλωθούν αυτά τα τρόφιμα γιατί υπάρχει κίνδυνος δηλητηρίασης.
Ανάλωση κατά προτίμηση πριν από : Αναγράφεται στα τρόφιμα που διατηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα (πχ μακαρόνια, ρύζι, φρυγανιές, κονσέρβες). Μετά την ημερομηνία ανάλωσης το προϊόν μπορεί να έχει χάσει τη γεύση, την οσμή ή την υφή του αλλά δεν είναι επικίνδυνο για την υγεία.
Παραγωγός/Εισαγωγέας
Πρέπει να αναγράφονται η επωνυμία κι η διεύθυνση του συσκευαστή ή του εισαγωγέα καθώς και ένα τηλέφωνο επικοινωνίας και παραπόνων.
Βιολογικά
Η χρήση της λέξης βιολογικό επιτρέπεται μόνο όταν το τρόφιμο πληροί κάποιες προϋποθέσεις ενώ παράλληλα πρέπει να φέρει και το λογότυπο κάποιας εταιρείας πιστοποίησης.
Προέλευση
Η χώρα προέλευσης είναι υποχρεωτική για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων όπως το κρέας, τα φρούτα και τα λαχανικά. Επίσης είναι υποχρεωτική όταν στη συσκευασία υπάρχει κάποια εικόνα ή σήμα (πχ σημαία) που θα μπορούσαν να παραπλανήσουν τον καταναλωτή.
Πηγή :http://www.formamag.gr
No comments:
Post a Comment